EXPOSURE ?? Apa ITU ??

In-Camera Exposure Indicator


Pemahaman Exposure
Exposure ni kalau di ikutkan, macam keterangan sesuatu gambar tu. Kalau korang pernah dengar “gamba ko ni underexpose lah or gamba ko ni overexpose lah… !” tu lah die exposure… tapi, dalam era filem photography dulu, exposure ni kire pendedahan film tu kepada cahaya… jadi sekarang ni kan zaman digital dah, so exposure ni kire macam pendedahan sensor camera kite tu kepada cahaya… ada paham… ? rasenye ni la cara paling senang kot nak explain pasal exposure ni… hehehehhe…
Tapi cara susahnya ialah :
Exposure is the total amount of light allowed to fall on the photographic medium (photographic film or image sensor) during the process of taking a photograph. Exposure is measured in lux seconds, and can be computed from exposure value (EV) and scene luminance over a specified area.
In photographic jargon, an exposure generally refers to a single shutter cycle. For example: a long exposure refers to a single, protracted shutter cycle to capture enough low-intensity light, whereas a multiple exposure involves a series of relatively brief shutter cycles; effectively layering a series of photographs in one image. For the same film speed, the accumulated photometric exposure (H) should be similar in both cases.
Di petik dari WiKi – http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_(photography)
What is ideal/Correct exposure – exposure secukup rase lah kirenye… hehehehhe
Ok, camni, korang mesti biase tgk kt dalam viewfinder atau LCD camera korang tu bende ni .
Ok korang perasan kan ? jadi apekebende nye nieh?  Ni lah kire senang cite exposure indicator lah… bende ni yg akan bagitahu yg gamba korang tu akan jadi gelap atau terlebih terang atau sesedap rase… jadi, perhatikan kat tengah-tengah nombor positif dan negative tu. Kan ade macam indicator bentuk macam jarum tu. Tu lah die indicator tu. Kalau indicator tu bergerak ke sebelah nombor-nombor positive tu, maknanye gamba korang akan jadi overexpose sikit lah. Dan secara logiknya, kalau indicator tu bergerak ke sebelah negative, gamba korang akan jadi gelap kelam lah makanya…. Hehehehe
Jadi untuk mendapatkan gambar yang sedap2 rasa darjah keterangan dia, pastikan yang indicator tu akan duduk di tengah-tengah antara nilai positive dan negative.
Korang mesti da faham apa itu exposure konsep dia serba sedikit kan? Jadi sekarang macam mana nak dapatkan exposure yang ngam-ngam ? sesedap-rasa? :P … camni,
*walaubagaimanapun , ideal exposure itu tetap bergantung kepada individu itu sendiri. Di mana, se-setengah effect memerlukan setting exposure yang berbeza.
Untuk mendapatkan ideal exposure, ada 3 faktor utama yang mempengaruhi exposure itu sendiri.
1 - Shutter Speed @ Kelajuan Pengatup
2 – Aperture Opening @ Bukaan Aperture
3 – ISO Sensitivity @ hrmmm ape ye dalam bahasa Malaysia?
Shutter -Satu komponen di dalam kamera dimana ianya berfungsi untuk menentukan  jumlah cahaya yang akan masuk di dalam ke sensor atau filem sesebuah camera itu sendiri pada jumlah masa yang tertentu. Kelajuan nya dikira dalam millisecond atau milisaat… laju tuuu….
Aperture – Aperture juga menjalankan fungsi dimana ianya menentukan jumlah cahaya yang akan masuk melalui lens dan terus ke sensor atau filem. Aperture juga mempengaruhi beberapa perkara lain di dalam photography sebagai contoh depth of field atau darjah subjek di dalam focus dan ianya turut mempengaruhi sharpness sesuatu gambar itu sendiri.
ISO sensitivity atau speedSetengah orang panggil sensitivity setengah panggil speed… suka hati korang lah nak panggil ape. – Ini pula merupakan tahap ke-sensitif- an sensor atau filem anda terhadap cahaya. Kalau korang masih ingat la kan, masa zaman filem dulu, pegi kedai gambar ah chong beli filem, mesti die cakap “bili ini filem ampat latus punya laa… ini manyak telang punya woOoo… waaa gelenti punyaaa”. 400 Itulah ISO sensitivity or speed. Biasanya rating ISO ni bermula dari 50 hingga ke 1600. bergantung pada camera. Ada yang bermula dari 100 atau 200… camera canggih-canggih & mahal-mahal ni ade yang ISO sampai 3200 sampai 6400 pun ade… fuyooOooohhh…

(sumber;http://www.belajarkamera.com/index.php/2009/04/exposure/)

0 comments:

Catat Ulasan

thanksz responded it !
see ya !

EXCHANGE LINK

Dikuasakan oleh Blogger.

OTHERS CONTACT LINK

CLICK AT LINK KAYH ! !

YM
triplesic_999

myspace

tagged

friendster

facebook


YAHOO MESSENGER




* triplesic_999@yahoo.com *

My Followers

COLLAGE

Halaman

Blog Archive

POPULAR POSTS

GILE - GILE

Hujan - Ke Selatan (2012)