Pilih latar yang baik. 10 Tips Merakam Gambar Potret Outdoor

Tips : Pilih latar yang baik.
Sebenarnya gambar outdoor tidak sukar dirakam. Kita boleh setup dengan cara simple, mahupun kompleks. Berikut adalah beberapa tips yang boleh di cuba.
  1. Asasnya, elakkan contrast cahaya terlalu terang. Contohnya latar terlalu cerah. Cubalah dengan latar yang lebih teduh.
  2. Biarlah subjek berhadapan dengan sumber cahaya. Sumber cahaya yang cukup akan menyerlahkan details pada wajah.
  3. Gunakan Matrik atau evaluative metering untuk setup diatas. Ianya mudah dan selalunya tidak memeningkan kepada untuk dikawal.
  4. Aperture priority memudahkan kita mengawal depth of field. Gunakan Aperture dalam lingkungan f2.8 hingga f5.6 untuk imej yang lebih bersih.
  5. Elakkan pertindihan antara subjek dengan benda benda lain dalam latar, contohnya tiang elektrik atau dahan dahan pokok.
  6. Gunakan framing secara kreatif. Cari natural framing seperti daun daun atau arc dan sebagainya.
  7. Sekiranya cahaya terlalu terik, cari tempat teduh. Sekiranya tiada, gunakan diffuser untuk melindungi subjek dari terik.
  8. Sekiranya tiada diffuser, gunakan direct flash untuk fill in dalam shadow area, untuk mengurangkan masalah raccoon eyes, iaitu hitam pada bawah mata. Sebaiknya ikut tips no 1.
  9. Pilih white balance yang sesuai. Portrait outdoor sangat menarik sekiranya mengunakan warna yang warm sedikit. Elakkan wajah kelihatan pucat akibat white balance yang salah.
  10. Cahaya petang atau pagi sangat menarik dan lembut untuk outdoor portrait… gunakan sebagai backlighting atau main lighting, bersama flash boleh memberikan cahaya yang superb.
Cahaya petang selepas hujan
 

0 comments:

Catat Ulasan

thanksz responded it !
see ya !

EXCHANGE LINK

Dikuasakan oleh Blogger.

OTHERS CONTACT LINK

CLICK AT LINK KAYH ! !

YM
triplesic_999

myspace

tagged

friendster

facebook


YAHOO MESSENGER




* triplesic_999@yahoo.com *

My Followers

COLLAGE

Halaman

Blog Archive

POPULAR POSTS

GILE - GILE

Hujan - Ke Selatan (2012)