PANDUAN KAMERA

Terdapat banyak pilihan kamera yang boleh dipilih di kedai tetapi jenis dan keperluan apakah yang kita betul2 mahukan?Majalah,forum,blog dan internet review adalah antara cara2 untuk mendapat informasi2 dan nasihat2 dari pengguna kamera mengenai kualiti kamera yang dicari.Walaubagaimanapun,sebelum memikirkan tentang sesuatu model kamera,anda perlu pastikan kamera jenis apa yang betul2 sesuai dengan anda.
Terdapat 3 jenis pilihan iaitu:

Kamera Kompak

compact camera example pic

Kamera kompak adalah jenis kamera yang ringan,kecil dan mudah dibawa kemana-mana saja. Semakin mahal kamera itu,semakin kecil kamera itu serta datang dengan bateri yang tahan lama atau rechargeable dan semakin tinggi megapixel. Terdapat pelbagai jenis mode seperti firework,potrait,macro,landscape dan sebangainya,mengikut ciri2 dan keperluan kreativi anda ketika menggunakannya. Sesetengah daripada kamera kompak mempunyai mode video dimana anda boleh merakam video dan menontonnya di skrin kamera,komputer ataupun di televisyen. Jika anda jenis orang yang inginkan kamera yang boleh dibawa kemana-mana saja,kamera kompak adalah jawapannya.

Kamera Superzoom


Superzoom mempunyai lensa zoom yang jauh berbanding kamera kompak. Walaupun bentuknya lebih kurang kamera DSLR,bahagian atau ciri2 dalamannya sama dengan kamera kompak tetapi banyak kelebihannya yang lain. Kamera superzoom lebih baik dari segi zoom berbanding kamera kompak tetapi apabila zoom maksimum,ia memberikan kualiti gambar yang blur atau kabur disebabkan gegaran dan pencahayaan yang kurang (shake and poor lighting). Sesetengah kamera superzoom mempunyai image stabilization untuk mengurangkan gegaran ketika mengambil gambar tetapi tripod disarankan diguna apabila mengambil gambar ketika pencahayaan yang kurang dan maksimum zoom digunakan.Kelebihan kamera superzoom adalah kawalan manual terhadap shutter dan aperture.Antara kelebihan yang lain ialah kawalan manual white balance dan histograms.

Kamera DSLR


Digital Single-Lens Reflex atau nama singkatannya DSLR  merupakan kamera digital yang menggunakan sistem cermin mekanikal dan pentaprism kearah pencahayaan terus dari kanta lensa ke pandangan optik pengguna yang akan tertera pada belakang kamera. Ketepatan kualiti akhir fotografi dengan pemandangan asal yang dapat dilihat pada belakang kamera menjadi faktor utama peminat dan pakar fotografi memilih kamera DSLR untuk mengabadikan hasil mereka disamping pilihan2 yang boleh ditukar-tukar mengikut kesesuaian. Faktor2 lain yang sering dititikberatkan  dalam pemilihan kamera digital,antaranya :
  1. Kualiti gambar – kebanyakan DSLR boleh mencecah kelajuan ISO.
  2. Kelajuan – dalam permulaan,pemfokusan dan pengatup bergerak perlahan (start-up,focusing and shutter lag).
  3. Pandangan optik pengguna – ketepatan hasil dan pemandangan asal.
  4. Keluasan jarak ISO – penting ketika penggambaran dengan keadaan persekitaran yang berbeza-beza.
  5. Kawalan manual – walaupun DSLR dilengkapi dengan kawalan AUTO,kebanyakan fotografer lebih berpuas hati menggunakan kawalan manual untuk hasil akhir.
  6. Nilai ketahanan – dalam penggunaan kamera DSLR,pengguana harus sentiasa memilih lensa yang boleh digunakan untuk setiap model.

1 comments:

PisangGorengKeGorengPisang 10 November 2010 pada 12:39:00 PTG SGT  

skang ni sy lbh berminat ngn kamera selain kompak ni..sy igt nk beli satu jnis DSLR ni yg biasa photographer pki tuk amek pic para pengntin kn...rasa2 mne lbh baik??

Catat Ulasan

thanksz responded it !
see ya !

EXCHANGE LINK

Dikuasakan oleh Blogger.

OTHERS CONTACT LINK

CLICK AT LINK KAYH ! !

YM
triplesic_999

myspace

tagged

friendster

facebook


YAHOO MESSENGER




* triplesic_999@yahoo.com *

My Followers

COLLAGE

Halaman

Blog Archive

POPULAR POSTS

GILE - GILE

Hujan - Ke Selatan (2012)